Please select a page for the Contact Slideout in Theme Options > Header Options

Yamanote Line – główny krwioobieg komunikacyjny w Tokio

Yamanote Line – główny krwioobieg komunikacyjny w Tokio
11 lutego 2024 Jerzy Ciszewski
In Japonia

Gdy byłem ostatni raz w Jap (styczeń 2024) m.in. używałem tej mapki aby dobierać środek transportu do określonego miejsca – dlatego taka zmięta jakby kto ją wyjął z dzioba pingwina.

Na pierwszy rzut oka widać, że najważniejszym elementem tej sieci kolejowej jest trasa, którą jeździ zielona Yamanote Line. Tak jest – to podwójna obwodnica, wielkiego miasta, spinająca najważniejsze dzielnice i punkty. O łącznej długości 34,5 km; pociągi jeżdżą z max prędkością do 90 km/h. Pociągi odjeżdżają co kilka minut. Ja też najczęściej nią podróżowałem. Gdy, bezpośrednio nie stykała się z celem mojej podróży, najczęściej wsiadałem do metra i dojeżdżałem, tam gdzie trzeba.

Czyli – gdy wybrałem się z Shinjuku do SkyTree, (najwyższej budowli w Tokio, a raczej wieży telewizyjno/telekomunikacyjnej na świecie) wsiadłem do Yamanote Linie; wysiadłem na Dworcu Głównym w Tokio. Wsiadłem do niebieskiej lini Keihin-Tohoku Line. Podjechałem do stacji Kinshichō; przesiadłem się do metra do linii Hanzeman i wysiadłem na stacji Oshiage, która jest ostatnią dla tej linii, startującej z Shibuya. Tą samą drogą wróciłem do Shinjuku. Pewnie, gdybym się uparł, znalazłbym metrem inną trasę, ale z Yamanote Linie czuję się bardzo pewnie.

Yamanote Line, ma prostą strukturę. Jeździ wokół Tokio w dwie strony. Zatem posiłkując się poniższą mapą. Jeden zielony pociąg jedzie z Dworca Głównego JR w Tokio w kierunku Akihibary i Ueno. Drugi, startujący z innego peronu, kieruje się w odwrotnym kierunku do Shimbaski i Shinagaway. Mijają się gdzieś na wysokości pomiędzy dzielnicą Shinjuku, a Harajuku, bo przecież jeżdżą jak po obwodnicy. Na zrobienie pełnego kółka, potrzebna jest mniej więcej godzina.

W zeszłym roku (2023) Yamanote Line przewiozło około 4 milionów pasażerów dziennie. Nieźle, rocznie wychodzi niecałe 500 milionów pasażerów.

Na wszelki wypadek, inne linie to:

Ciemno Pomarańczowa Chuo Line = Shinjuku/Takao

Niebieska Keihin – Tohoku = Ueno/Ōniya

Zielona Yamanote Line = Ueno/Ikebukuro

Zielona Yamanoto Linie = Shinagawa/Shibuya

Niebieska Keihin – Tohoku = Shinagawa/Ōfuna

(dwie) Piaskowa Ueno-Tokiō Line = Ueno, Ōmiya, Utsonomiya, Takasaki&Mito/Limited Express

(dwie) Pomarańczowa Tokaido Line = Yokohama, Odawara, Atami& Itō Limited Express

Dwie linie metra: Keiyō Line/Musashino Line = Maihama, Kaihimmakuhari

Jasno niebieska linia, Sōbu metro –  Yokosuka Line/Sōbu Line (Rapid Serwice) – Yokohama, Kamakura & Yokosuka; Chiba, Narita, Narita Airport

… UFF …!

 

 

Comments (0)

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*