Gdy byłem ostatni raz w Jap (styczeń 2024) m.in. używałem tej mapki aby dobierać środek transportu do określonego miejsca – dlatego taka zmięta jakby kto ją wyjął z dzioba pingwina.
Na pierwszy rzut oka widać, że najważniejszym elementem tej sieci kolejowej jest trasa, którą jeździ zielona Yamanote Line. Tak jest – to podwójna obwodnica, wielkiego miasta, spinająca najważniejsze dzielnice i punkty. O łącznej długości 34,5 km; pociągi jeżdżą z max prędkością do 90 km/h. Pociągi odjeżdżają co kilka minut. Ja też najczęściej nią podróżowałem. Gdy, bezpośrednio nie stykała się z celem mojej podróży, najczęściej wsiadałem do metra i dojeżdżałem, tam gdzie trzeba.
Czyli – gdy wybrałem się z Shinjuku do SkyTree, (najwyższej budowli w Tokio, a raczej wieży telewizyjno/telekomunikacyjnej na świecie) wsiadłem do Yamanote Linie; wysiadłem na Dworcu Głównym w Tokio. Wsiadłem do niebieskiej lini Keihin-Tohoku Line. Podjechałem do stacji Kinshichō; przesiadłem się do metra do linii Hanzeman i wysiadłem na stacji Oshiage, która jest ostatnią dla tej linii, startującej z Shibuya. Tą samą drogą wróciłem do Shinjuku. Pewnie, gdybym się uparł, znalazłbym metrem inną trasę, ale z Yamanote Linie czuję się bardzo pewnie.
Yamanote Line, ma prostą strukturę. Jeździ wokół Tokio w dwie strony. Zatem posiłkując się poniższą mapą. Jeden zielony pociąg jedzie z Dworca Głównego JR w Tokio w kierunku Akihibary i Ueno. Drugi, startujący z innego peronu, kieruje się w odwrotnym kierunku do Shimbaski i Shinagaway. Mijają się gdzieś na wysokości pomiędzy dzielnicą Shinjuku, a Harajuku, bo przecież jeżdżą jak po obwodnicy. Na zrobienie pełnego kółka, potrzebna jest mniej więcej godzina.
W zeszłym roku (2023) Yamanote Line przewiozło około 4 milionów pasażerów dziennie. Nieźle, rocznie wychodzi niecałe 500 milionów pasażerów.
Na wszelki wypadek, inne linie to:
Ciemno Pomarańczowa Chuo Line = Shinjuku/Takao
Niebieska Keihin – Tohoku = Ueno/Ōniya
Zielona Yamanote Line = Ueno/Ikebukuro
Zielona Yamanoto Linie = Shinagawa/Shibuya
Niebieska Keihin – Tohoku = Shinagawa/Ōfuna
(dwie) Piaskowa Ueno-Tokiō Line = Ueno, Ōmiya, Utsonomiya, Takasaki&Mito/Limited Express
(dwie) Pomarańczowa Tokaido Line = Yokohama, Odawara, Atami& Itō Limited Express
Dwie linie metra: Keiyō Line/Musashino Line = Maihama, Kaihimmakuhari
Jasno niebieska linia, Sōbu metro – Yokosuka Line/Sōbu Line (Rapid Serwice) – Yokohama, Kamakura & Yokosuka; Chiba, Narita, Narita Airport
… UFF …!