Please select a page for the Contact Slideout in Theme Options > Header Options

Shinkansen – jak człowiek zakochuje się w nieznanym? Muzeum Shinkansenów w Nagoya

Shinkansen – jak człowiek zakochuje się w nieznanym? Muzeum Shinkansenów w Nagoya
26 maja 2025 Jerzy Ciszewski
In Bez kategorii

Jestem zakochany w Shinkansenach. Można by mnie wysłać do Japonii na wycieczkę z dość prostym programem. Shinaknsenem z Tokio do Fukoki; z Fukuoki do Hakodate. Z Hakodate do Aomori – bo tam fajny podmorski tunel lecący pod zatoką o nazwie Seikan. (青函トンネル, Seikan Tōneru)  łączący wyspę Honsiu z wyspą Hokkaido.  Dlaczego do Hakodate. Tam na południowym krańcu Honshiu, kończy się trasa Shinkansenów. No i potem mógłbym sobie jeździć wzdłuż i wszerz Japoni. Co w sumie mam już zaliczone – no ale nie zrobiłem tego jednym ciągiem.

Na samym początku mojej japońskiej przygody (było to już dużo lat temu) stałem na peronie małej stacji gdzie również zatrzymywały się Shinkansey. Byłem odwrócony tyłem do torów i gapiłem się na jakieś plakaty wywieszone na dworcowej tablicy ogłoszeń. Nagle, bez żadnej zapowiedzi, potężna fala powietrza, pchnęła mnie niespodziewanie w plecy. Po sekundzie/dwóch usłyszałem ostry łoskot pędzącego pociągu. Gdy się obróciłem mignęłymi czerwone lapmy ostatniego wagonu. I tyle go widziałem. Właśnie w taki oto sposób, człowiek zakochuje się w nieznanym.

Byłem w mieście Nagoya kilka razy. Zawsze program jakoś tak mi się układał, że nie miałem czasu aby pojechać do Muzeum Shinkansenów, które położone jest kawałek pod miastem. W czasie ostatniego wypadu (maj 2025) uznałem, że dosyć tego opieprzania się – jadę do Smaglew and Railway Park. W sumie, nie ma w tym nic skomplikowanego. Trzeba jechać z Nagoya linią kolejową Aonami Line, jakieś 25 minut; wysiąść na stacji Kinjō-futō i reszta jest prosta jak drut.

Dla ludzi lubiących kolej, a takich wbrew pozorom jest bardzo dużo, jest to bardzo fajna wycieczka. Dla Shinkansenowców jeszcze fajniejsza. Jest tam wszystko co dotyczy historii i dnia dzisiejszego tych pociągów.

Jak będziecie Państwo w Nagoya, macie trzy konieczne tzw. atrakcje turystyczne:  zamek w Nagoya, wraz z odbudowanym pałacem, Muzeum Toyoty oraz Smaglew and Railway Park. Jest jeszcze Legoland. Nie byłem tam bo to nie moja bajka 🙂

*****

Dlaczego pociągi Shinkansen mają szerszy rozstaw torów, aniżeli pociągi – nazwijmy je roboczo – japońskie konwencjonalne tory ?

Z bardzo prostego powodu. Rozstaw torów 1067 mm – „tor wąski” (narrow gauge, czyli 3 stopy i 6 cali) jest używany przez tradycyjne japońskie koleje, np.: Japan Railways (JR) na większości lokalnych i regionalnych tras. Został przyjęty w XIX wieku z powodów ekonomicznych i technicznych – tańsza budowa w trudnym górzystym terenie Japonii.

 Rozstaw torów Shinkansen to 1435 mm (standardowy)

Shinkansen jeżdżą po torach o rozstawie 1435 mm, czyli standardowym rozstawie torów, znanym też jako standard gauge. Wybrano ten rozstaw, ponieważ: umożliwia większe prędkości i stabilność jazdy; lepszy dla nowoczesnych technologii kolei dużych prędkości.

Co ciekawe w Polsce mamy do czynienia, głównie z rozstawem torów 1435 mm (czyli 1 metr i 435 milimetrów). Ten jest używany w większości krajów Europy, Ameryki Północnej, Chin i …. Japonii w przypadku wspomnianych Shinkansenów

 

Comments (0)

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*