Wielokrotnie widziałem wycieczki japońskich dzieciaków. Zawsze w oczekiwaniu siedza zgrupowani niczym rzymska manipuła. Siedzą jak trusie, nie rumakują, grzecznie czekają … Tak się dzieje na dworchach, przed wejściem do parku, świątynii, gdziekolwiek zorganiozwana wycoieczka, japońskich uczniów się udaje.
Ta sytuacja wymaga osobnego wyjaśnienia dlaczego tam, tak się dzieje, a nie inaczej; a u nas nie ma takiego zwyczaju. Tak, tak … Japonia jest krajem wyjątkowo czystym, więc tam bezpieczniej jest gdzieś przysiąść w przeciwieństwie do naszej ojczyzny. Bo chyba musimy się zgodzić, że to dobrze dla młodocianych wycieczek, że muszą zachowywać się spokojnie i bezpiecznie tak wobec siebie jak i wobec świata.
Bo generalnie chodzą w mundurkach, same muszą sprzatać szkołę; nie wolno pyskować … no i tam jest jeszcze parę innych rzeczy, odróżniajacych polska szkołę od japońskiej. … my nawet nie jesteśmy piętnastą Japonia … o drugiej nie mówiac. Czyli kto może mieć rację – my znad Wisły czy oni z okolic Fuji ?
Od razu ustalmy, Japonia nie jest doskonała, a nawet można powiedzieć ma swoje fundamentalne wady, o czym może kiedy indziej
… tu w oczekiwaniu na pociąg, na dworcu w Kioto
fot. Jerzy Ciszewski
Przy okazji, … krótki opis w jaki sposób funkcjonują szkoły podstawowe w Japonii?
Szkolnictwo podstawowe w Japonii (shōgakkō) charakteryzuje się wysokim poziomem edukacji, rygorystycznymi zasadami dyscypliny oraz naciskiem na wszechstronny rozwój ucznia:
Struktura szkolnictwa podstawowego
- Obowiązkowe 6 lat edukacji:
- Szkoła podstawowa obejmuje dzieci w wieku od 6 do 12 lat.
- Nauczanie jest bezpłatne. W szkołach publicznych, a jedynymi kosztami są podręczniki, przybory szkolne oraz mundurki (jeśli są wymagane).
- Rok szkolny:
- Rozpoczyna się w kwietniu i trwa do końca marca.
- Składa się z trzech trymestrów z przerwami: letnią (lipiec–sierpień), zimową (grudzień–styczeń) i wiosenną (marzec).
Program nauczania
- Podstawowe przedmioty:
- Język japoński, matematyka, nauki społeczne, przyrodnicze, sztuka, muzyka, wychowanie fizyczne, technologia.
- W starszych klasach obowiązkowe są lekcje języka angielskiego.
- Edukacja moralna i społeczna:
- Istotną część programu stanowi dōtoku – edukacja moralna, która uczy wartości takich jak szacunek, współpraca, odpowiedzialność i troska o innych.
- Aktywności praktyczne:
- Dzieci uczą się poprzez praktykę, np. uczestnicząc w sprzątaniu szkoły, przygotowywaniu posiłków i aktywnościach zespołowych.
- Technologie edukacyjne:
- Wprowadzane są nowoczesne narzędzia, takie jak tablety, ale edukacja opiera się również na tradycyjnych metodach nauczania.
Codzienne życie w szkole
- Samodzielność uczniów:
- Uczniowie codziennie dbają o porządek w klasach, szkolnych korytarzach i stołówkach, ucząc się odpowiedzialności i pracy zespołowej.
- Dyscyplina i szacunek:
- Szkoły kładą nacisk na przestrzeganie zasad, punktualność i szacunek dla nauczycieli (sensei), którzy odgrywają także rolę mentorów.
- Posiłki w szkole:
- Dzieci jedzą w szkole zdrowe, zbilansowane posiłki przygotowywane w szkolnych stołówkach. W wilu szkołach obowiązuje zakaz przynoszenia własnego jedzenia, które mogłoby np. pochodzić z fastfoodu. Dodatkowo, uczniowie uczą się kultury spożywania posiłków oraz odpowiedzialności, serwując jedzenie kolegom.
- Grupowe dojścia do szkoły:
- Uczniowie często chodzą do szkoły w zorganizowanych grupach, pod opieką starszych kolegów lub rodziców, co wzmacnia poczucie wspólnoty i bezpieczeństwa.
Kultura szkolna
- Brak rankingów w młodszych klasach:
- W pierwszych latach nauki nauczyciele koncentrują się na procesie uczenia, a nie na wynikach ocenianych egzaminami. System ocen pojawia się w wyższych klasach.
- Mundurki szkolne:
- Mundurki są obowiązkowe głównie w szkołach prywatnych. W szkołach publicznych często dopuszczalne są zwykłe ubrania, choć z zachowaniem prostoty i schludności.
- Uroczystości i tradycje:
- Szkoły organizują ceremonie rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego, festiwale sportowe (undōkai) oraz wydarzenia kulturalne.
Zalety systemu
- Wszechstronny rozwój uczniów:
- System łączy naukę przedmiotową z wychowaniem moralnym i społecznym.
- Dyscyplina i odpowiedzialność:
- Dzieci od najmłodszych lat uczą się samodzielności i troski o otoczenie.
- Wysoki poziom edukacji:
- Japonia jest światowym liderem w dziedzinie edukacji podstawowej, szczególnie w matematyce i naukach przyrodniczych.
Wyzwania i problemy
- Presja na uczniów:
- System edukacyjny może generować stres związany z rywalizacją i przygotowaniami do dalszych etapów nauki.
- Bullying (ijime):
- Problem dręczenia w szkołach jest nadal obecny i trudny do rozwiązania.
- Nierówności edukacyjne:
- Szkoły prywatne często oferują wyższy poziom nauczania niż publiczne, co prowadzi do różnic w szansach edukacyjnych.
Podsumowanie
Szkolnictwo podstawowe w Japonii charakteryzuje się równowagą między tradycją a nowoczesnym podejściem do edukacji. Kładzie nacisk na rozwój intelektualny, moralny i społeczny uczniów, jednocześnie przygotowując ich do życia w zdyscyplinowanym i wspólnotowym społeczeństwie.
Po japońsku:
uczeń: Gakusei, 学生
uczeń szkoły podstawowej: Shōgakusei, 小学生
szkoła: Gakkō, 学校
0