Please select a page for the Contact Slideout in Theme Options > Header Options

Uczniowie japońskich szkół – jak rzymska manipuła

Uczniowie japońskich szkół – jak rzymska manipuła
8 grudnia 2024 Jerzy Ciszewski
In Japonia, Podróże
Wielokrotnie widziałem wycieczki japońskich dzieciaków. Zawsze w oczekiwaniu siedza zgrupowani niczym rzymska manipuła. Siedzą jak trusie, nie rumakują, grzecznie czekają … Tak się dzieje na dworchach, przed wejściem do parku, świątynii, gdziekolwiek zorganiozwana wycoieczka, japońskich uczniów się udaje.

Ta sytuacja wymaga osobnego wyjaśnienia dlaczego tam, tak się dzieje, a nie inaczej; a u nas nie ma takiego zwyczaju. Tak, tak … Japonia jest krajem wyjątkowo czystym, więc tam bezpieczniej jest gdzieś przysiąść w przeciwieństwie do naszej ojczyzny. Bo chyba musimy się zgodzić, że to dobrze dla młodocianych wycieczek, że muszą zachowywać się spokojnie i bezpiecznie tak wobec siebie jak i wobec świata.

Bo generalnie chodzą w mundurkach, same muszą sprzatać szkołę; nie wolno pyskować … no i tam jest jeszcze parę innych rzeczy, odróżniajacych polska szkołę od japońskiej. … my nawet nie jesteśmy piętnastą Japonia … o drugiej nie mówiac. Czyli kto może mieć rację – my znad Wisły czy oni z okolic Fuji ?

Od razu ustalmy, Japonia nie jest doskonała, a nawet można powiedzieć ma swoje fundamentalne wady, o czym może kiedy indziej

… tu w oczekiwaniu na pociąg, na dworcu w Kioto
fot. Jerzy Ciszewski
Przy okazji, … krótki opis w jaki sposób funkcjonują szkoły podstawowe w Japonii?

Szkolnictwo podstawowe w Japonii (shōgakkō) charakteryzuje się wysokim poziomem edukacji, rygorystycznymi zasadami dyscypliny oraz naciskiem na wszechstronny rozwój ucznia:

Struktura szkolnictwa podstawowego

  1. Obowiązkowe 6 lat edukacji:
    • Szkoła podstawowa obejmuje dzieci w wieku od 6 do 12 lat.
    • Nauczanie jest bezpłatne. W szkołach publicznych, a jedynymi kosztami są podręczniki, przybory szkolne oraz mundurki (jeśli są wymagane).
  2. Rok szkolny:
    • Rozpoczyna się w kwietniu i trwa do końca marca.
    • Składa się z trzech trymestrów z przerwami: letnią (lipiec–sierpień), zimową (grudzień–styczeń) i wiosenną (marzec).

Program nauczania

  1. Podstawowe przedmioty:
    • Język japoński, matematyka, nauki społeczne, przyrodnicze, sztuka, muzyka, wychowanie fizyczne, technologia.
    • W starszych klasach obowiązkowe są lekcje języka angielskiego.
  2. Edukacja moralna i społeczna:
    • Istotną część programu stanowi dōtoku – edukacja moralna, która uczy wartości takich jak szacunek, współpraca, odpowiedzialność i troska o innych.
  3. Aktywności praktyczne:
    • Dzieci uczą się poprzez praktykę, np. uczestnicząc w sprzątaniu szkoły, przygotowywaniu posiłków i aktywnościach zespołowych.
  4. Technologie edukacyjne:
    • Wprowadzane są nowoczesne narzędzia, takie jak tablety, ale edukacja opiera się również na tradycyjnych metodach nauczania.

Codzienne życie w szkole

  1. Samodzielność uczniów:
    • Uczniowie codziennie dbają o porządek w klasach, szkolnych korytarzach i stołówkach, ucząc się odpowiedzialności i pracy zespołowej.
  2. Dyscyplina i szacunek:
    • Szkoły kładą nacisk na przestrzeganie zasad, punktualność i szacunek dla nauczycieli (sensei), którzy odgrywają także rolę mentorów.
  3. Posiłki w szkole:
    • Dzieci jedzą w szkole zdrowe, zbilansowane posiłki przygotowywane w szkolnych stołówkach. W wilu szkołach obowiązuje zakaz przynoszenia własnego jedzenia, które mogłoby np. pochodzić z fastfoodu. Dodatkowo, uczniowie uczą się kultury spożywania posiłków oraz odpowiedzialności, serwując jedzenie kolegom.
  4. Grupowe dojścia do szkoły:
    • Uczniowie często chodzą do szkoły w zorganizowanych grupach, pod opieką starszych kolegów lub rodziców, co wzmacnia poczucie wspólnoty i bezpieczeństwa.

Kultura szkolna

  1. Brak rankingów w młodszych klasach:
    • W pierwszych latach nauki nauczyciele koncentrują się na procesie uczenia, a nie na wynikach ocenianych egzaminami. System ocen pojawia się w wyższych klasach.
  2. Mundurki szkolne:
    • Mundurki są obowiązkowe głównie w szkołach prywatnych. W szkołach publicznych często dopuszczalne są zwykłe ubrania, choć z zachowaniem prostoty i schludności.
  3. Uroczystości i tradycje:
    • Szkoły organizują ceremonie rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego, festiwale sportowe (undōkai) oraz wydarzenia kulturalne.

Zalety systemu

  1. Wszechstronny rozwój uczniów:
    • System łączy naukę przedmiotową z wychowaniem moralnym i społecznym.
  2. Dyscyplina i odpowiedzialność:
    • Dzieci od najmłodszych lat uczą się samodzielności i troski o otoczenie.
  3. Wysoki poziom edukacji:
    • Japonia jest światowym liderem w dziedzinie edukacji podstawowej, szczególnie w matematyce i naukach przyrodniczych.

Wyzwania i problemy

  1. Presja na uczniów:
    • System edukacyjny może generować stres związany z rywalizacją i przygotowaniami do dalszych etapów nauki.
  2. Bullying (ijime):
    • Problem dręczenia w szkołach jest nadal obecny i trudny do rozwiązania.
  3. Nierówności edukacyjne:
    • Szkoły prywatne często oferują wyższy poziom nauczania niż publiczne, co prowadzi do różnic w szansach edukacyjnych.

Podsumowanie

Szkolnictwo podstawowe w Japonii charakteryzuje się równowagą między tradycją a nowoczesnym podejściem do edukacji. Kładzie nacisk na rozwój intelektualny, moralny i społeczny uczniów, jednocześnie przygotowując ich do życia w zdyscyplinowanym i wspólnotowym społeczeństwie.

Po japońsku:

uczeń: Gakusei, 学生

uczeń szkoły podstawowej:  Shōgakusei, 小学生

szkoła: Gakkō, 学校

Comments (0)

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*