Któregoś dnia, a miało to miejsce w kwietniu 2018 roku doturlałem się do miasta Nagoya. Generalnie chciałem zobaczyć zamek Nagoya (名古屋城, Nagoya-jō), ale o tym przy innej okazji. Drugim moim celem była wizyta w muzeum Toyoty – “Toyota Commemorative Museum of Industry and Technology” (豊田産業技術記念館). Tak naprawdę pokazujące rozwój technologii przemysłowych, które wpłynęły na współczesną Japonie oraz świat. Dość powiedzieć, że na samym początku Toyota zajmowała się produkcją maszyn i urządzeń włókienniczych. W biznes motoryzacyjny weszła później.
Oczywiście są różne inne symbole, kojarzące się nam się z Japonią. Od góry, a raczej wulkanu Fuji poczynając. Jest nim Sakura, Kimono, Torii Samuraj i jego Katana, Gejsza, Manga, Sinkansen. Jednak chyba od “twardej” strony, nazwijmy ją techniczną, symbolem tym jest właśnie Toyota; choć znamy dużo więcej japońskich przedsiębiorstw działających globalnie.
To miejsce, “Toyota Commemorative Museum of Industry and Technology” przypomnienie historii tej firmy. Zrozumienie, w jaki sposób Toyota przekształciła się z producenta maszyn tekstylnych w globalnego giganta motoryzacyjnego. Wystawa pokazuje japońską innowacyjność, inżynieryjny zmysł i doskonałość w konstruowaniu różnych maszyn, rozwijaniu techologii.
Gdy czasami, zastanawiam się, czy ja już ogólnie rozumiem Japanię, czy nadal ślizgam się po “naskórku” zrozumienia i rozumienia tych ludzi; historii tego kraju, dnia bieżącego, obsługi własnych oczekiwań wobec moich podróży do tego kraju.
Dochodzę do naturalnego wniosku – oczywiście, że nie. Pojedyńcze doświadczenia, małe inpsiracje, teoretyczna, nauka wynikająca z: oglądania, czytania, przebywania to trochę za mało. Gdyby więc spojrzeć na to muzeum, nie jako wyłącznie przedsięwzięcie marketingowe tej firmy, ale, coś znacznie głębszego, typowego dla Japończyków. Jako swoiste niedomówienia, które stosują na codzień w kontaktach z innymi.
Tak naprawdę, muzeum to, jest emanacją mądrości, pracowitości, kreatywności, przebiegłości, tego narodu. Aby była jasność, nie jest to kraj oraz ludzie łatwi w obsłudze. Japonia To nie tylko kot z Shinjuku, sushi, sumo, sony, suzuki, sanyo, subaru, i co tam jest jeszcze na S. A jest tego dużo …
Aby była jasność. Samodzielna litera S nie występuje w języku japońskim samodzielnie ani w piśmie ani w wymowie. Wszystkie dźwięki mają spółgłoskę i samogłoskę, które reprezentują sylaby (w tym, przypadku): さ (sa), し (shi), す (su), せ (se), そ (so). Z jednym wyjątkiem – jest nią spółgłoska ん (n)
Wracając do Toyoty i jej historii:
Jak to się odbywało?
Toyota, założona przez Kiichirō Toyodę w 1937 roku, przeszła przez wiele etapów rozwoju biznesowego, od skromnych początków w przemyśle tekstylnym po stając się globalnym gigantem motoryzacyjnym. Poniżej przedstawiam kluczowe etapy rozwoju biznesowego Toyoty, począwszy od jej korzeni do współczesności.
1. Korzenie w przemyśle tekstylnym (Początki Toyoty)
- 1890-1930: Toyota rozpoczęła swoją działalność jako firma tekstylna. Sakichi Toyoda, wynalazca i ojciec Kiichirō Toyody, założył Toyoda Automatic Loom Works. Jego kluczowym wynalazkiem było automatyczne krosno, które zrewolucjonizowało przemysł tekstylny.
- 1924: Wynalezienie przez Sakichi Toyodę automatycznego krosna Toyoda Type G, które było innowacyjne dzięki mechanizmowi automatycznego zatrzymania w przypadku zerwania nici, co znacznie zwiększyło efektywność pracy.
2. Początki Toyoty w przemyśle motoryzacyjnym
- 1930: Kiichirō Toyoda, syn Sakichi Toyody, zainteresował się przemysłem motoryzacyjnym i odbył podróż do Stanów Zjednoczonych oraz Europy, gdzie obserwował rozwój przemysłu samochodowego.
- 1933: W Toyoda Automatic Loom Works powstał dział motoryzacyjny, co było początkiem przejścia firmy do przemysłu samochodowego.
- 1935: Powstał pierwszy prototyp samochodu, Model A1, który stał się fundamentem przyszłej produkcji motoryzacyjnej Toyoty.
- 1936: Toyota wyprodukowała pierwszy seryjny model osobowy, Toyota AA, oraz pierwszy samochód ciężarowy, Model G1.
- 1937: Została formalnie założona Toyota Motor Company, oddzielna od Toyoda Automatic Loom Works. Firma koncentrowała się na produkcji samochodów osobowych i ciężarowych, co było kamieniem milowym w rozwoju nowego biznesu.
3. Ekspansja w czasie wojny i odbudowa po wojnie
- Lata 40. XX wieku: W czasie II wojny światowej Toyota produkowała głównie ciężarówki wojskowe dla japońskiej armii. Firma napotkała trudności w czasie wojny, ale dzięki wsparciu rządu przetrwała te lata.
- 1945-1949: Po wojnie, Toyota stanęła przed trudnościami finansowymi i produkcyjnymi. Japonia była zniszczona, a popyt na samochody spadł. Firma była bliska bankructwa, ale restrukturyzacja i wsparcie rządu pomogły jej przetrwać kryzys.
- 1947: Toyota wypuściła na rynek Model SA, znany jako Toyopet. Był to mały, oszczędny samochód, zaprojektowany specjalnie z myślą o powojennych realiach ekonomicznych Japonii.
4. Powojenny rozwój i globalizacja (Lata 50. i 60.)
- 1950: Firma przechodziła restrukturyzację, w której Kiichirō Toyoda ustąpił z funkcji prezesa. W tym czasie Toyota zaczęła wprowadzać innowacje w zakresie zarządzania produkcją.
- 1950-1953: Strajk pracowników Toyoty i trudności finansowe firmy przyspieszyły wdrożenie nowych metod zarządzania. To właśnie wtedy zaczęto rozwijać koncepcję, która później stanie się znana jako Toyota Production System (TPS).
- 1957: Toyota rozpoczęła swoją pierwszą globalną ekspansję, eksportując samochód Toyopet Crown do Stanów Zjednoczonych. Pomimo początkowych problemów na rynku amerykańskim, firma zdobyła doświadczenie potrzebne do globalnej ekspansji.
- 1958: Toyota założyła swoją pierwszą zagraniczną filię w USA – Toyota Motor Sales USA.
- 1960: Firma kontynuowała rozwój w Japonii i na rynkach zagranicznych, stając się liderem w produkcji oszczędnych i niezawodnych samochodów.
5. Wprowadzenie systemu Toyota Production System (TPS) i ekspansja na globalne rynki (Lata 70. i 80.)
- 1970: Toyota udoskonaliła swoje metody produkcji, tworząc tzw. Toyota Production System (TPS), znany również jako Lean Manufacturing. TPS, oparty na zasadach „just-in-time” i „kaizen” (ciągłe doskonalenie), stał się wzorem dla przemysłu na całym świecie.
- 1973: Kryzys naftowy stworzył ogromną szansę dla Toyoty, ponieważ jej ekonomiczne, oszczędne samochody, takie jak Corolla, stały się popularne w czasach rosnących cen paliwa.
- 1980: Toyota kontynuowała ekspansję na rynki zagraniczne, budując fabryki w Stanach Zjednoczonych i innych krajach, co zmniejszyło koszty produkcji i pozwoliło na lepszą obsługę lokalnych rynków.
6. Era globalnej dominacji i innowacji (Lata 90. i 2000.)
- 1997: Toyota wprowadziła na rynek Toyota Prius, pierwszy masowo produkowany samochód hybrydowy na świecie, co zapoczątkowało nową erę w rozwoju motoryzacji opartej na ekologicznych technologiach.
- Lata 90.: Toyota kontynuowała rozwój swoich globalnych operacji i stała się jednym z największych producentów samochodów na świecie. Sukces modelu Lexus na rynku luksusowych samochodów jeszcze bardziej umocnił pozycję firmy.
- 2008: Toyota po raz pierwszy stała się największym producentem samochodów na świecie pod względem liczby sprzedanych pojazdów, przewyższając General Motors.
7. Współczesność: Technologie przyszłości i zrównoważony rozwój (Lata 2010 i później)
- 2010+: Toyota intensywnie inwestuje w rozwój nowych technologii, w tym samochodów elektrycznych i wodorowych. Kontynuacja produkcji hybrydowych modeli takich jak Prius oraz rozwój samochodów z ogniwami paliwowymi, takich jak Toyota Mirai, pokazuje zaangażowanie firmy w zrównoważony rozwój i przyszłość przemysłu motoryzacyjnego.
- 2020: Toyota zainwestowała w badania nad autonomicznymi pojazdami, a także w rozwój samochodów elektrycznych i wodorowych, aby dostosować się do rosnących potrzeb ekologicznych i zmieniających się przepisów dotyczących emisji na całym świecie.
Muzeum Toyoty, znane jako Toyota Commemorative Museum of Industry and Technology (豊田産業技術記念館, Toyota Sangyo Gijutsu Kinenkan), znajduje się w Nagoi, mieście położonym w prefekturze Aichi, i jest jednym z najważniejszych muzeów poświęconych historii przemysłu i technologii w Japonii. Muzeum to nie tylko prezentuje historię Toyoty jako globalnego giganta motoryzacyjnego, ale także ukazuje rozwój technologii przemysłowych, które wpłynęły na współczesną Japonię.
Informacje o muzeum:
- Lokalizacja:
- Muzeum znajduje się w Nagoi, w pobliżu miejsca, gdzie Toyota rozpoczęła swoją działalność, w historycznym kompleksie fabrycznym, który niegdyś służył jako zakład przędzalniczy założony przez Sakichi Toyodę, pioniera przemysłowego i ojca założyciela koncernu Toyota.
- Historia muzeum:
- Muzeum zostało otwarte w 1994 roku, aby upamiętnić zarówno dziedzictwo Sakichi Toyody, jak i jego syna Kiichirō Toyody, który przekształcił firmę z przemysłowego giganta włókienniczego w światowego lidera w produkcji samochodów.
- Muzeum oferuje wgląd w rozwój technologii nie tylko w motoryzacji, ale również w maszynach przemysłowych, co jest ważnym elementem historii firmy.
- Wystawy:
-
- Dział Tekstylny – Toyota początkowo zajmowała się produkcją maszyn włókienniczych, a muzeum szczegółowo przedstawia ten początkowy etap działalności firmy. Można zobaczyć oryginalne krosna, w tym automatyczne krosno wynalezione przez Sakichi Toyodę, które zrewolucjonizowało przemysł tekstylny.
-
- Dział Motoryzacyjny – Ten dział koncentruje się na historii motoryzacyjnej Toyoty, od momentu powstania pierwszego samochodu w 1936 roku do współczesnych innowacji, takich jak technologie hybrydowe i elektryczne. Wystawy obejmują różne modele samochodów, a także technologie produkcji, w tym nowoczesne roboty przemysłowe.
-
- Technologie Produkcyjne – Część wystaw pokazuje, jak Toyota opracowała innowacyjne metody produkcji, w tym znany na całym świecie Toyota Production System (TPS). Muzeum prezentuje, jak technologie te wpłynęły na efektywność i jakość produkcji.
- Interaktywne prezentacje:
- Muzeum oferuje wiele interaktywnych pokazów i demonstracji. Zwiedzający mogą zobaczyć na żywo działanie maszyn, takich jak krosna tekstylne i roboty przemysłowe, co sprawia, że wizyta jest nie tylko edukacyjna, ale także angażująca.
- Edukacja i innowacje:
- Muzeum nie tylko przedstawia historię Toyoty, ale także jej wpływ na nowoczesną inżynierię i produkcję. Organizowane są różne warsztaty i pokazy, które pozwalają zwiedzającym zrozumieć złożone procesy produkcyjne oraz innowacje technologiczne, które Toyota wprowadziła na przestrzeni lat.
- Dla rodzin i dzieci:
- Muzeum oferuje również atrakcje dla dzieci, takie jak interaktywne ekspozycje, które w przystępny sposób wyjaśniają zasady działania maszyn i samochodów.
Jak dotrzeć:
- Z Nagoi: Muzeum znajduje się w odległości krótkiej jazdy od centrum Nagoi i można tam dotrzeć pociągiem lub taksówką.
- Najbliższa stacja: Najłatwiej jest dojechać do muzeum z głównej stacji Nagoi, skąd trzeba wsiąść w pociąg na linii Tokaido do stacji Sako (około 5 minut), a następnie przejść około 10 minut pieszo.
Godziny otwarcia i bilety:
- Muzeum jest otwarte codziennie od 9:30 do 17:00, z wyjątkiem poniedziałków (lub następnego dnia roboczego, jeśli poniedziałek jest świętem).
- Cena biletu wynosi około 500 jenów dla dorosłych, zniżki są dostępne dla dzieci, studentów oraz grup zorganizowanych.