Parę dni temu w naszej bibliotece, bez jakiegoś celu, jeździłem palcem po grzbietach książek. Różnych, bo różne mamy. Jest też kawałek sekcji biznesowej. Osobiście zawsze bardziej interesowałem się ludźmi robiącymi biznes, a nie jakimiś mundralami co pisali książki o biznesie, a biznes robili na wydawaniu książek o biznesie. Natknąłem się na lekko przykurzoną książkę, która lata temu pochłonęła mnie. Po starej znajomości, zdjąłem ją z półki …
Peter F. Drucker jest kompletnie z innej półki. To biznesowy filozof i mędrzec w jednym. Człowiek urodzony w innej epoce, działający w jeszcze innej epoce
To co napisane jest na tylnej okładce, ręką wydawcy, brzmi jak następuje:
“Drucker to jedyny w swoim rodzaju geniusz i myśliciel – nie tylko w dziedzinie zarządzania. Jego przemyśłenia na temat inowacyjności, przywództwa, efektywności pracy, czy przystosowwywania się do zmian staje się dziś klasyką biznesowej mądrości.
Najbardziej doniosłe spośród idei Druckera zebrane zostały w jednym tomie, zatytułowanym “Drucker na każdy dzień”. Książka stanowiąca wybór z całości życiowego dorobku autora, jest kluczem do sposobu jego myślenia, stanowiącą swoistą esencją godnej podziwu spuścizny mistrza. Służy ona nie tylko jako pomoc w zrozumieniu dzieł Druckera. Jest też wewaniem do czynu!
Jak pisał sam autor “Najważniejszą częścią tej książki są puste pola na dole każdej ze stron. To miejsce na indywidualny wkład Czytelnika, miejsce na notatki związane z Jego aktywnościami, decyzjami i efektami tych decyzji. Bo to jest podręcznik działania”
Teraz, mamy początek marca. Tytuły tekstów na marzec brzmią następująco:
- Lider zmian;
- Test inowacyjności;
- Wiedza. spoza przedsiębiorstwa;
- Wdrażaj inowacje, podkreślaj ich znaczenie;
- Zarządzanie dla przyszłości;
- Inowacyjność, a podejmowanie ryzyka;
- Tworząc harmonijną całość,
- Burzliwe czasy – szansa czy zagrożenie;
- Zorganizowani i gotowi na ciągłę zmiany;
- Poszukiwanie zmian;
- Pilotowanie zmiany;
- Cele biznesu;
- Przekształcenie planów strategicznych w działanie;
- Uniwersalne zasady przedsiębiorczości;
- Zarządzanie na krótką i długą metę;
- Równowaga pomiędzy celami, a metodami ich pomiaru;
- Cel osiągania zysku;
- Moralność, a zysk;
- Określając koroporacyjną wydajność;
- Karta wyników menadżera;
- Poza rewolucją informacyjną;
- Technologia internetowa, a edukacja;
- Potęga handlu elektronicznego;
- Handel internetowy jako wyzwanie;
- Od prawniczej fikcji po ekonomiczną rzeczywistość;
- Zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym;
- Integracja czy outsourcing;
- Dlaczego nauka o zarządzaniu czasami się myli;
- Natura systemów złożonych;
- Od analizy do percepcji;
Musicie Państwo przyznać, że Drucker operował po bardzo szerokim horyzoncie. Do każdego kolejnego dnia, kolejnego miesiąca przyporządkowywał zestaw swoich przemyśleń. Moim zdaniem podanych w bardzo logiczny i zrozumiały sposób,
Aby unaocznić Państwo styl, formę, jaki w tej sprawie posługiwał Drucker, zamieszczam zdjęcie jego wpisu z dnia szisiejszego czyli 7 marca p.t. “Tworząc harmonijną całość”
Tak mnie więcej – oczywiście nie w treści – konstrukcyjnie, wyglądają poszczególne wpisy na każdy kolejny dzień miesiąca. Moim zdaniem, jest to ładunek – jeśli oczywiście czuje się taką potrzebę – należałoby przeczytać, zrozumie, przemyśleć i ewentualnie starać się dostosować do swojej sytuacji biznesowej, wiedzy, doświadczenia, swoich okoliczności biznesowych. Choć bardzo dobrze wiem, że w biznesie chodzi o to aby kupić tanio i sprzedać drożej. I nie ma znaczenia czy jest to towar, usługa, idea.
Z drugiej zaś strony Drucker, proponuje zapoznanie się z potężnym instrumentarium menedżerskim jakie z racji swojej wiedzy i doświadczenia, nam wszystkim proponuje.
Na deser podaję jego różne cytaty:
Celem organizacji jest umożliwienie zwykłym ludziom, dokonywania niezwykłych rzeczy.
*****
Przełożony, który pracuje nad swoim własnym rozwojem, jest nieodpartym przykładem.
*****
Zarząd ma upoważnienie dopóki się sprawdza.
*****
Sukces który przeżył swoją przydatność, może w końcu stać się bardziej szkodliwy niż porażka.
*****
Wina tkwi w systemie a nie w człowieku.
*****
Podstawowa definicja przedsiębiorstwa, jego celów i misji, muszą być przekształcone na zadania.
*****
Sukces zawsze dezaktualizuje działanie którym go osiągnięto.
*****
Koncepcja maksymalizacji zysku jest w istocie bez znaczenia.
*****
Żaden inny obszar nie stwarza tak wspaniałych szans na uwieńczoną sukcesem innowację, niż nieoczekiwany sukces.
*****
Zysk nie jest wyjaśnieniem, przyczyną czy racjonalną przesłanką zachowań i decyzji biznesowych, lecz raczej testem ich zasadności.
*****
Zawsze będzie tak, że ktoś stwierdzi, że musi coś sprzedać. Celem marketingu jest sprzedawanie niepotrzebnych rzeczy.
*****
Zadaniem marketingu jest poznanie i zrozumienie klienta, jak również zorientowanie się, czy produkt lub usługa odpowiadają jemu i same się sprzedają.
*****
Z całą pewnością sześć tysięcy lat temu człowiek, który kierował budową piramidy Cheopsa, wiedział więcej od współczesnego dyrektora.
*****
Jedynym celem biznesu jest stworzenie klienta.
*****
Innowacja to specyficzne narzędzie przedsiębiorczości… działanie, które daje naszym zasobom nowe pole do zdobywania pieniędzy.
*****
Dajcie ludziom swobodę działania, a zaskoczą was swoją pomysłowością.